Strony

16 czerwca, 2019

"Psi kuś" - wygrzebane z lamusa


" Psi kuś "
02. 12.2012 
 
Co by naszego Acana ruszyć ku..

Co by naszego Acana ruszyć we wtykanie gęśki w tenci otwór  gdzie inkaust miłosny na skrybanie ochotą, tedy mu tutaj psi kuśa wetkniemy w tenci tu pisany  spomnik, któren jego to pomnieniem był w on czas rysią skrybany kiedy mu atencyja wierzgała pode lisiurą, ale bo i kiedy brodofiją  trzasał jakoby mu paliło siem  wszrod  wnętrznych flaków, aleć tyż w on czas  jakoby miendlił przyrodzenie w siodle jako to  skroś przykordonia galopem jazde czynił a łechtanie pode kluką rogal mu wyginało tak, iże  mu rowno ze słuchami miarą beł  a wyszczerzą paszczy przypominał zbraki we płocie boć płot taki sam jak Acan nasz.
Jakci siendzie w miejscu tem tu, pewnikiem klątwy i pomsty posypią sie  tak , jak w on czas  brzękiem sypał  wodząc głowy biełe na manowce obietnicą  zmyślną, a pokręconą jakoby wespołem z Mefistolesem knuł korzyści cielesne.
Obaczym co to  się zdarzy.
Skrybą my tu , jam ci ftyżan, aleć i skrybą  w jednym stanie Jędrzej, juże ode połowy wiecza na jadle Acana ,pilnujęcy jego kufra któren pełen mocy  spomnień w słów na kartach skrybanych upamiętnieniem, chocia  bez  tych kart  któremi myszy mościły sobie gniazda wprzody  na sieczke udrobionych.
Tako Acan  jak niżnie, szczytna szabla szczerbiona na karkach knechtów, tech ci szczurzech synów a kukułka ich mać, co  przeciw  nasze chorągwie występowali, pisał.
*
"Umyślały se dziewki i Asani co by na sannę siem wybrać. Ano pomyślałem se i ja mocno drapiąc się po łbie, czas śrzodpostu, to niechajby siem przestało babom cnić.
Pono nic zgorsza być nie może kiedy baby postu za dużo mają. Toż zgodziłem się na sannę, a i przy okazyji postanowiłem odwiedzić somsiada com to z nim po zagonach za młodu uganiał się za takim jednym asawułom nękającym naszych na kresach. Imć pan Chwalibóg Jan Zdrojowski, marszałkiem wojsk koronnych był. Baby piskały i łyskały pewnikiem jak kulbaczna ode Arabów klaczka jak się na tę sannę zwiedły. Pachołkowi kazałem się w liberię odziać. Nic nie wart szlachcic co pachołka w barwę nie oblecze, a i prestiż jest obyczajny. Asani w spodnią odzież z grubej wełny galoty ubrała i ze trzy kiece. Dziewki pewnikiem gołe  ale futra my wzielim i dobrze obleczeni ruszylim w drogę. Wiorst jakie óśm przejechalim i minęliśmy beluardę z kukającym na niej szyldwachtem. Śpiewały po drodze sikorki i weselilim się co niemiara. Nawet jedna z dziewek uchyliwszy futro pozwoliła mi ogrzać ręce w tym piekielnym i miodnym zarazem miejscu za którym Odys tęsknotą wiedziony do dom nic po drodze nie zażył.. Bachmaty po dobrym obroku chyżo sanie po śniegu ślizgiem  wiedły popuszczając  wapory. I tak dojechalimy celu. Com tam słyszał i widział   dam czas skrybaniu kiedy fantazyje pomaszcze dwójniakiem, a odetchnę" .

*

"Dojechalim na dziedziniec Imć pana Zdrojowskiego, natenczas parobki zajęli się bachmatami które parą buchały.
Nazwałem ci ja jednego z moich bachmatów Bucefałem i tera widzę iżem akuratnie go mianował. Mało co zmęczony sanną się zdawał , jako i ten co to Macedończyka aże do Persepolis na grzbiecie był zawlókł.
Przywitaliśmy się po staropolsku i krześcijańsku. Nowe gesichta dziewek z obejścia pana marszałka były jakoby kwiecie na łące latem kwitnące. Jeszczem nie wypił kropli a już jakowąś ciepłotę czułem pomiędzy organami.
Asani mnie kętem oka plądrowała, bo wie, żem łasy na łakocie. To też hamowałem się trocha aby nie wyjść na jakiego wodzacego na manowce dziewki.
Tak my na ławach zasiedli i zaczęlim istoryje różne snuć".
*
 "A wy psie chwosty !
Tu mi włazicie z psim kusiem ! Jakoby kukułki co przy barbakanie cielesność na wykupienie brzękiem pod klejnot z pantalonów podtykają, a miłem głosikiem smyrają po hardościach wojaków sposzczonych służbą.
Juże ja wam respons nahajcem na połudupiech wyskrybie mocną bukwą. Psie syny ! Darmo żercy !
A po spokoju to gdzież to  te zapisy utrafione siem ostały, boć to  spomnieć juże mi trudno za lata."

 Toć my Acan we kufrze grzebali  co by układnie tam beło. Jędrzej za pergaminem grzebał i stare waszeci spominki natrafieł. Chcielim zatkać wyrwe  w gaceniu boć nie godzi się mieć dziure we wtem miejscu. To i my przysposobem do kufra za ciekawością  gały wetkali tako jako wasz brataniec wtykał  korzec w łowis  jako z Natką obrok misił a bachmatom zadawał . Tedy odpuść nam przewine a praśnij co , prosiem uniżenie, słowem dodać na wybaczenie ..

*
 "Gadać się mi przychodzi z wami jako układać się z małpą o ćwierć brzęka, bo to młoda urodliwa i jak zaparta  w gębie pode szynkiem wystaje z temci jeji krosnem, tak  obstaje na swe walory, że  nie popuści niżej ćwierci. Juże prasnąć po łbie by wam było.
Aleć żeście to mnie lekce udobruchali zatykaniem dziury między gonty to nie być mi  tu żgącym w słowiech ale tłomaczącym, takom wam reperkusyją zadam.
Jakeście  tacy pilni  dziurołaty , toć i moglibyście swoje zatkać. W komorze tedy ostałobysie więcy wędzenia a i  antałki nie ciekłyby takim migiem jako ciekną."
*

 Zali Acan dajesz  zwolenie na waszeci spisanki, bo tako  waszeci respons pojmujemy.
*

"Imć pan Chwalibóg kazał drew do ognia nawkładać iże w komorze ciepło się tak zrobieło i dziewki, te com z chałupy wzion ,zelżeć se musiały rozdziawszy co nieco ze siebie a wypukleniem   chęci zadawały wszystkim pontkę głaskajęcy.
Przyznać muszę, że miód przedni gospodarz miał. Probowalim w różnym pomieszniu. A to dwójniak, a to trójniak a i chmielny z pianą probowalim co to go gospodarz aże spod niderlandzkiej granicy trudem sprowadził.
Rozwiązalim języki i o najweselszych kwestyjach prawilim. Za młodu Imć Chwalibóg miał ci powodzenie u białech głów mężatych i tych, co to dawno naonczas wyprawiły na Abrachama łono  ze swego zwalając swoich męzów , a miejsca drugim nie szczędzące.
A i o polowaniu gwarzyliśmy, bo to i tura tako miedzwieda nie brakuje w stronach naszych.
Tak my se pikanteryją za pikanteryją pletli cne  fantazyje i widzielim,
że to na ochotność dobrze robi tako jako mięta na burczenie w brzuchu."
*
"Byłże moment taki, że Asani o prywacie mi przypomniała, tom zza pazuchy wyciagnął petercyment com go na takową kwile w chałupie skryty miał.
Na widok takiegoć specyjału aże z Ispaniji przytarganego
zaśkliły się jeszcze bardziej ślępia gospodarza.
Zrobieło sie cicho tom zaczon gadke.
Mam ci ja dobrodzieju bratańca co to na święty Marcin skończył dziewietnaście roków. Przyjechałem prosić o radę jejmościa. Na dyplomate bym chciał go wyuczyć i nijak nie mam głowy jak się tego chycić w działaniu. Co by i gdzieby sprawić żeby takie palestra pokończył. A najwazniejsze to jest to czy się nada na takom nauke.
Kiedy napoczęlim specyjał i mlaskanie było znakiem że godzi sie tak nazywać tronek, Imć Chwalibóg zagadnął.
Sprawdzisz to waszeci tak :
Jak masz cztery dziewki pomocne, to dokompletuj jeszcze trzy. Zagadnąłem w czym ma się rzecz objawić, tedy pan Zdrojowski rzekł: Tydzień ma dni siedem, jak obleci brataniec imci wszystkie dziewki, tak że żadna się nie zorientuje ąże z inną co miał ,znaczy że dobry dyplomata i nadaje sie do nauk.
  Obśmiałem się i pomyślał żem czy w moich lecieć nie zostać dyplomatą.
Przecież udało mi sie na stryszek Imć Arbatną wyciągnąć
i jeszczem geometryją wykładał kiedym bałamucił Asanią".

*

Dodzierżyć nam ochota jako sie sprawy mieły, alić nasz dobrodziej  sanną na powrocie w zimnice  grzał członki, boć rozewrzał delije ode gorąca wsobnego tronków a członki nagie na dmę srogą wystawione male sinością nie obmarzły .
*
Jeno Jędrzej wróci karty ku świcom wystawim.

*
Tedy juże powrotem Jędrzej nastał, toć zebrawszy dziewki z warzelnej, a pode peregrynacyją Acana ,któren  z misyją utajnioną ze dwora w świecie , stary skryba Jędrzej dodatkiem w kufrze grzebiąc te jeszcze karty natrafieł co do świcy  ustawione pokażem , a dziewkom czytać ja ftyżan zamierzeniem gotów a to  z obietnicy jednej.
*
"Spodobała się mi deklaracyja somsiada jako że taka ckliwa i mało kosztowna . Bo to dziewki z włości jak tylko cycki im rosnąć zaczynają chętnie do dworu na służbę przystają. Taki i trzeba będzie rady posłuchać. Ino myślę se tak. Nie trzy jeno jeszcze cztery mi mus do dworu przygarnąć. Niechże jedna w zapasie będzie. Zawszeć może się sprzydać gdyby to moja białogłowa na rajzę gdzieś się wybrała. Dylekta zawszeć miła jest, takiemu jak ja w leciech, musi cięgiem ktoś ogrzewać dusze. Nie bogatym szlachcic, ale też gołek ze mnie  nie jest, niechajby cztery młódki były dodatkowo".

*
"Północek już dobiegał kiedym się abscentować z gadką zaczął. Boć to więcej niż dwie kwarty na łeb jako na wojną z kozactwem było  wypito. Asani moja co jom cichcem Myszką zwę, a to dlatego, że ma ci ona taką myszkę galanty , w takim ukrytym miejscu, że tylko kiedy rozdziana jest można ją zobaczyć - szturchańcem mnie upominała, że byłby czas doma jechać.Tom posłuszny, by znów mnie do spichrza nie wygnała na noc, jeno pod pielesze swoje dopuścić zechciała,wstałem jakobym
asumpt usłyszał. Takem jeszcze zmiarkować był w stanie, że każdy adwena miłym jest kiedy doma cudzego zbyt długo nie zagrzewa.
Tedy po pożegnaniu udalim sie w drogę powrotną. Nie pamiętam juże wiele z powrotu,  jeno to, że jakem się przed domem ocknął myszkę trzymałem między palce".
*
"Dalibóg odkryłem jakem już wywietrz we łbie doczekał, a rozważając to com zapamiętał , doszedłem ci ja do mądrości takowej jako bym astrofilem był .
W śpichrzu wszystkie myszy som jednakie. Moja Asani i ta Arbatna com jej geometryje na sianie tłomaczył  na macanego gdzie Książyc ma i kiedy róg, a jako świci na goło Wenera, toć one szystkie
mają ci takie same myszki. No to jak one nie wiela som inne , albo i som takie same, to nie ważne w jakie paski zapaska je przyodziewa. Wszak wygląd z patrzenia co siem widzi nie świadectwem  jeszcze  co jest która  moja  a co nie jest moja.
Filozofija musi ci to być dobra nauka, zawsze swojego można dociec".

*

Tedy  mu Acani rzekła
"Mówisz Waść, żeś wywietrz osiągnął, gdybyż tak było, bo to trudno sprawdzić jako że z tchu Waszeci inaczej miarkuję,ale gdybyż tak w części chocia było, to zakonotuj to sobie panie mężu, żeś nie tę myszkę trzymał w garści jakeś się ocknął. Nie tę którą przynależało. Po drodze wzielim na szlizg starą Jagę co to po wsi żebrze i pod farą po Mszą na stopniu gołym tyłkiem siedzi. Wróżyć sobie jeji kazałeś i obłapiałeś jom kiedy ta sie obśmiewała.Jakeś zaczął z nią siem  boćkać , to ci na nosie zadrapanie zrobiła bo jeszcze jedbego zęba ma. Takeście się obslinili iżeś panie mężu wygladał jak by Ci wiosną skrzeku żabiego na gębę nałożyła hojnie. Jeszcześ w nieopamietaniu dusznie zwał ją dylektą. Toć w zamtuzie wywłoki som bardziej ogładne. Przestańże Ty Waszeć kwartami obracać bo się infamiji doczekasz i wyjdziesz na kinala żołędnego. Tako postąpisz jak uważasz, ale obedyjencyja ode służby maleje przy takowym Waszeci postępowaniu".

*

"Psia mać. Nie może to być iżbym takim zatraceniem pamięci się ostał. Toć nic innego mi nie pozostaje jako żywo w jakąsik perenygracyję pokutną siem udać.
Do Kanossy zbyt daleko, ale możeby tak do Paniej Arbatnej po radę jakową siem udać. Jest ci ona kształcona a i nic jej z ogłady nie zbraknie. Póko co nie rozgadujże Asani nikomu o takim afroncie. A Jagę trza wygnać na sto wiorst ode naszch wsi.
Poko mi nie przebaczysz Asani i nie puścisz do Paniej Arbatnej, jako naprędce własną pokutę se zadam i na podławiu miejsce moje. Tylko służby do izby nie wpuszczaj jakoby mnie tu zastać przecież nie mogą.
A cóż ty na to Myszko moja, cóż na projekta pokuty powiesz".
Acan!!!....
Niby do swojej myszki śpieszysz z karesy
A każdej innej przyglądasz się kiecy!

Projekta pokuty Waść powiadasz czy som dobre. Toć Ci panie mężu powiem, że bardzo dobre som. Jeno, że we własnej alkowie będziesz pokutował poko nie odkupisz grzechów. Odprawiłam wszystkie dziewki na pohulankę z waszeci bratankiem. Niechaj przegadują do północka. Ty zaś będziesz własną niwę pilnował. Pomnij jakeś mi gadał, że rarytet Ci byłam. Com powiedziała, to nie jakowyś
reces co to sprawę w sejmiku  siem odkłada, tutaj dzisiaj odróbkę sprawisz, toż to Twoja prowincyja, i nie ustąpię" !


(komentarze (20) dodaj komentarz)
*





11 komentarzy:

  1. Wiesz ze potrafię się w przeszłość przemieszczać,po drodze podsłuchiwałem szlachtę,magnatów,
    białogłowy,dziewki a szczególnie tych którzy tworzyli sól ziemi. Zatem poznawałem różne lokalne gwary i jak mogłem tak je łączyłem dla zabawy i ku własnej uciesze w zdania by tamten czas jakoś zapisać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pięknie :-). W ten sposób przybliżasz zwykłemu "jednowymiarowcowi" czasy i dialogi z "tu i ówdzie", pozwalasz bawić się delektować słowami i skojarzeniami :-). Pyszne :-)

      Usuń
  2. Dagunia, to forma zabawy którą uprawiałem przygotowując się do(o ile to możliwe oryginalnych epokowo) ciekawszych powiastek. Zdaję sobie sprawę z wielu nieprawidłowości w tekście, wszystkie je widzę, gdybym trzymał się ściśle starego języka jakiegoś okresu to powiastka byłaby niezrozumiała tak jak oryginał zapisu Chryzostoma Paska. Ale cieszy mnie że Ci się podoba.
    Może skuszę się na inne gwarowe wybryki, mam takie, pomyślę.
    Sam się śmieje z tych szalonych wizji, sprawia mi też satysfakcje śmiania się z siebie samego.
    Nęci mnie opublikowanie zapisu procesu sądowego, zupełne wariactwo, ale idealnie wpisuje się w kastę ludzi nadzwyczajnych i leming-owego pospólstwa.Od bardzo dawna wiedziałem co w ugorze Najwyższego Swądu śmierdzi.
    Uwaga !!! Leci landrynka *!

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam! Złapałam! I załapałam.... ;-)
    Ubawiłam się setnie :-)
    Proszę jedynie o wyjaśnienie kto to "kinal żołędny" jest. I czy można go ewentualnie na siupaczku posadzić.

    OdpowiedzUsuń
  4. Delibracyja tu taka; czym siupka, intelekt,i ichna oznaka.

    Desperatus jestże to zali
    W karciech zwany dupkiem
    Niemocnen toż go wżdy zwali
    Ligając spodem pode siupkiem

    Zaś siupka cenny ci to delekt
    Każdy kto szable acz wąsy ma
    W pludrach maci sztywny intelekt
    Chętnie się dzieli nim nawet da

    Dalibóg lepszy zwykły ciura
    Co górą zwykł mościć wżdy Białke
    Takoż wtedy uciechy fura
    Zali by zaczonć wprzod podpałkę

    Zaliby Aśćka miała tu jakieś ątpliwości, brataniec moj gotów rozesupłać zawiłości.
    :o))

    OdpowiedzUsuń
  5. Brataniec w zawiłości wciągnięty,
    słupek w siupek wygięty i siupaczek się stworzył.
    Na siupaczku siadł dupek żołędny nadęty.
    Gębę tępą otworzył.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mówią, że pomiędzy siupki
    Wkradają się amatorzy
    Przeróżnej maści dupki
    Byleby tylko chędożyć
    ;o))

    OdpowiedzUsuń
  7. Dyć prawda między siupki uwiera
    Że co raz trudniej o konesera ;-))

    OdpowiedzUsuń
  8. Coby zasłużyć na chwałe
    Trzeba siupki odkryć całe
    Łatwiej tedy płomyk drasnąć
    Drasce zaś w wieczer jest zasnąć

    :o))

    OdpowiedzUsuń
  9. Na chwilkę kuś poszedł do lamusa
    A siupka siupaczek do szafy schowała
    Nie, nie przytulam tłustego Bachusa
    Spraw urzędowych nawał chowałam... :(

    OdpowiedzUsuń