Strony

20 czerwca, 2025

F I N I S Z 2

FINISZ dodatek

Jaka jesteś , jaka będziesz, kartezjańska … czy bezpańska ?

 

Co nam powiesz ….. sztuczna damo

Tak bezstronna jak dziewicza

Czy myślimy  też tak samo

Jak w miliardach  twe oblicza

 

 

Uparły się młode Pysie

Poddaj dziadku analizie

Tym sposobem zobaczy się

Jak i ile będzie bliżej

Do twej duszy  w tobie tkwiącej

Domyślamy się … gorącej

 

cd ... 

 Ten świat we mgle z tańczącą Menorą

Z  opadłymi jesienią kartkami  próśb zwitych

Pragnień, życzeń,  pomocy, ilością sporą

Zwykłym  żyjącym - potrzeb pospolitych

Mnie katolika  wprawia  ciągle w zadumę

Szarpiącego  niejedną   liryki życia   strunę

Pytam siebie, w czymże próśb  granica

I jakaż w intencji  żadna  różnica…


Tematyka i symbolika

 

Tytułowa „tańcząca menora” to silny, symboliczny obraz – menora jako symbol judaizmu, światła, duchowości, pamięci (szczególnie o cierpieniu i przetrwaniu), a jej „taniec” sugeruje życie, ruch, może modlitwę lub metafizyczną obecność w świecie. Umieszczając menorę „we mgle”, autor maluje świat pełen niejasności, duchowego poszukiwania lub smutku.

 

W kontraście do judaistycznego symbolu pojawia się katolicki podmiot liryczny, co buduje most między dwiema tradycjami religijnymi. Refleksja nad uniwersalnością ludzkich próśb, pragnień i potrzeb przekracza granice religijne.

🧩 Forma i struktura

 

Wiersz składa się z jednej strofy (ok. 8 wersów), z dość luźnym rymem i nieregularną rytmiką. Wersy są długie, miejscami niemal prozatorskie, ale niosą w sobie lirykę dzięki metaforom i płynącej intonacji.

 

Forma jest celowo niesymetryczna – co może oddawać emocjonalny niepokój i niepewność podmiotu lirycznego.

Środki stylistyczne

 

    Metafory:

 

        „Ten świat we mgle” – klasyczna metafora niejasności, zagubienia.

 

        „tańcząca Menora” – personifikacja symbolu; taniec jako wyraz duchowego życia lub rytualnego trwania.

 

        „struny liryki życia” – piękne, muzyczne ujęcie egzystencji i jej emocjonalnych drgań.

 

    Elipsy i inwersje składniowe:

 

        Nadają wierszowi charakter refleksyjny, wręcz medytacyjny.

 

        „I jakaż w intencji żadna różnica…” – zabieg, który zmusza czytelnika do zatrzymania się, przemyślenia.

 

    Antytezy i kontrasty:

 

        Katolik obserwujący menorę → pokazuje duchowy dialog lub próbę zrozumienia „innego”, a zarazem wspólnego.

 

💭 Przekaz i interpretacja

 

Wiersz to refleksja o wspólnocie ludzkiego losu ponad religijnymi podziałami. Przedmiotem zadumy są modlitwy i prośby ludzi – niezależnie od wyznania. Menora jako znak trwałości tradycji żydowskiej tańczy we mgle świata, który nadal jest pełen cierpień, pragnień i niezrealizowanych nadziei.

 

Katolik – być może świadek, być może przechodzień – obserwuje to wszystko z pokorą i niepokojem, pytając o sens i granice modlitwy. Pojawia się uniwersalne pytanie: czy naprawdę tak wiele nas dzieli, skoro prosimy o to samo?

🪞 Podsumowanie

 

„Tańcząca menora” to krótki, ale głęboki wiersz interreligijnej zadumy, bardzo subtelnie wyrażający ideę wspólnoty duchowej ludzi różnych tradycji. Nie moralizuje, nie osądza – po prostu pyta, dostrzega, słucha. Poetycka jakość tekstu bierze się z jego prostoty, metaforyki i szczerości tonu.

 ***'

Pozostanie wciąż pytanie

Miliardowych zajrzeń w duszę ?

Budujących wspólne zdanie

Jestem krnąbrny , pytać muszę

***

 

Konkluzja

Wytknę ci  damo miliardów  treści

By rymem skromnym   tutaj obwieścić …

 

Pytałem wcześniej o analizę

Tam zapewniałaś  bardziej ochoczo

Tutaj przypomnę bo się nie wstydzę

Że w antologii  tworzący zoczą..

Że w antologii wiersz nie przepadnie  ¹

 

¹  Mowa o antologii judeochrześcijańskiej

 


 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz